Gå til indhold

Motorkontrol i Odense: Hver femte bilist risikerer ekstra afgift

Motorstyrelsen har sammen med Fyns Politi været på kontrol i Odense. Hver femte af de kontrollerede bilister risikerer at skulle betale ekstra afgift, fordi de ikke har fulgt reglerne.

Omkring 100 køretøjer blev kontrolleret, da Motorstyrelsen i uge 33 var på kontrolaktion sammen med Fyns Politi. Kontrollen foregik flere steder i Odense og var også forbi dette års Auto Show i Odense Congress Centre.

Motorstyrelsen gennemfører nu en nærmere undersøgelse af hver femte af de kontrollerede køretøjer for at finde ud af, om bilisterne skal betale mere i afgift.

Blandt de sager, Motorstyrelsen undersøger, er privat kørsel i varebiler på gule plader. Det er kun tilladt, hvis man har betalt privatbenyttelsesafgift, så man må bruge bilen privat, eller hvis man har købt et dagsbevis, som giver tilladelse til at køre privat i en gulpladebil i op til et døgn.

Motorstyrelsen ser også nærmere på, om en række leasingkontrakter opfylder kravene til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Er det ikke tilfældet, skal der muligvis betales høje registreringsafgifter, da der typisk er tale om dyre biler.

Andre af de kontrollerede bilister risikerer at skulle betale fuld registreringsafgift. Det gælder fx, hvis man har brugt en taxa eller en mandskabsvogn til privat kørsel. Der betales nemlig ikke registreringsafgift af en mandskabsvogn, og derfor må den ikke bruges til privat kørsel. Den fulde registreringsafgift afhænger af køretøjets værdi, men den ligger typisk mellem 100.000 og 300.000 kroner.

Motorstyrelsen undersøger også sager, hvor udlændinge, der bor i Danmark, kørte i køretøjer, der er indregistreret i udlandet. Som udgangspunkt skal herboende udlændinge indregistrere deres køretøj i Danmark, hvis de har haft bopæl her i landet i 30 dage.

Motorstyrelsen foretager løbende kontroller på vejene i hele landet i samarbejde med Politiet. Hvis Motorstyrelsens nærmere undersøgelser viser, at der ikke er betalt den korrekte registreringsafgift, vil ejeren af køretøjet blive opkrævet den manglende afgift. Motorstyrelsen vil desuden sende sagen til strafvurdering ved Skattestyrelsen, som står for at opkræve eventuelle bøder.

Hør mere om, hvordan Motorstyrelsen arbejder med kontrol i afsnit 2 af vores podcast.

Lyt til Podcast fra Motorstyrelsen.

Læs mere om, hvornår du må bruge en bil på gule plader eller papegøjeplader privat.

Gule plader og papegøjeplader

 

Motorstyrelsen blev etableret 1. juli 2018, da SKAT blev lukket og erstattet af syv nye styrelser. Det er Motorstyrelsens opgave at sikre, at alle motorkøretøjer er registreret korrekt, og at værdifastsættelse og afgiftsberegning sker på et ensartet og gennemskueligt grundlag. Motorstyrelsen har hovedkontor i Aalborg og beskæftiger omkring 400 medarbejdere.

Yderligere oplysninger
Journalister:
72 22 15 00
presse@motorst.dk